04 februar, 2013

CAPE TOWN

Jeg bodde på et rom for ti personer på et hostel litt utenfor Cape Town som het Saltycrax. På søndag fikk jeg en tur med en slik buss hvor man bare kan gå på og av slik man selv vil, slik at man kan bruke tid på det man ønsker å se. Jeg ble fulgt til bussholdeplassen som var et lite stykke unna hostellet. Vi tok bussen inn til sentrum av Cape Town, og her ble jeg gitt et busskort slik at jeg kunne ta bussen tilbake til hostellet når jeg ønsket det. Ikke at jeg viste hvor hostellet lå, men det fikk så være. I sentrum fikk jeg et kart og en bussbillett. Denne gjaldt for hopp-på-og-av bussen. På denne bussen fikk jeg øretelefoner slik at jeg kunne høre en svensk kvinnestemme forklare severdigheter som passerte. Bussturen gikk bak det kjente fjellet Table Mountain så man fikk se mer enn bare sentrum, så jeg hoppet av på en botanisk hage. Der var det en annen fyr som også tok turen alene, så vi slo oss sammen. Den botaniske hagen var utrolig stor, og vi gikk oss nesten litt bort, men til slutt kom vi oss tilbake til utgangspunktet. Etter dette ble det vinsmaking på en vingård kalt Groot Constantia. Ingen spyttet ut vinen, og folk drakk flittig opp glassene sine. Så dro vi til en hage der de hadde alle slags fugler og også en del aper. Tilslutt dro vi på en strand som het Camps Bay hvor vi spiste middag, og gikk og så på stranden. Jeg tok bussen inn til sentrum. Jeg viste ikke hvilken bussholdeplass jeg skulle gå av på for å komme meg tilbake. Etterhvert fant jeg ut at jeg hadde sittet på hopp-på-og-av bussen nesten ut av sentrum, så jeg måtte gå tilbake. På vei tilbake støtte jeg på en filminnspilling. Spennende ! Det begynte å bli mørkt og jeg bestemt meg for å spørre en av personene med gule vester med skriften Public Security om hjelp. Dette medførte i at jeg fikk personlig følge til bussholde plassen slik at jeg kom meg tilbake. Jippi !









"Home Is Now Behind You, 

The World Is Ahead"

fra The Hobbit



Vida G.




6 kommentarer:

  1. Oi, så utrolig fint det ser ut! Og det er herlig å se deg igjen (selv om det bare er på bilder)! ;p Godt å høre at du kom deg trygt tilbake etter den litt for lange turen med hopp-på-og-av bussen ;) Gleder meg til å følge med fortsettelsen <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er virkelig herlig her. Jeg skal gjøre mitt beste på å oppdatere! Håper at du har det bra, og koser deg i Norge ! <3

      Slett
  2. ÅÅh, dette så utrolig hærlig ut bestevenn!!
    Jeg må nok si meg litt sjalu, både på reisen din og på hvor tøff du er!

    Forresten jeg fant bloggen din i forrige uke (!!), men tror ikke kommentaren jeg skrev ble lagret...

    Kos deg masse, jeg vil lese bloggen din fast helt til du kommer hjem til meg igjen <3

    SvarSlett
    Svar
    1. haha, ja, jeg er tøffere enn toget... :-)

      Så bra :-D Jeg skal prøve å oppdatere masse, og du må huske å sende meg rapporter fra Norge ! <3

      Slett
  3. Sinnsykt tøft gjort av dæ Vida :) Spennende lesing og fine bilde! Glede mæ te å se mer :) Håpe du får en fin tur!

    SvarSlett